lørdag, september 05, 2009

Jens Bjørneboe i nytt lys


For tre år siden lagde jeg min første reportasje som betydde noe for meg. Jeg fikk intervjue Tone Bjørneboe, kona til Jens Bjørneboe. For meg som på den tida var dypt og oppriktig hektet på Bjørneboes romaner og essays, var det stort. Selvportrettene hans hang over hodet på meg der jeg satt i sofaen og snakket med kona.

Det er gått tre år. Og når jeg skriver om Jens Bjørneboe i Dagbladet Magasinet nå, er det en helt annen historie som fortelles. En ubehagelig fortelling som ikke har kommet fram før. Takket være biograf Tore Rems iherdige innsats, kommer første bind i den store, nye biografien om Bjørneboes liv om en uke - "Sin egen herre". Det tar for seg den første delen av forfatterens liv - og også hans første, alvorlige livskrise. Som han på et vis aldri kom seg etter.

Den kan du lese om hvis du kjøper Dagbladet Magasinet i dag.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ja, jeg husker det intervjuet du hadde med henne. Leste det omigjen nå, og det ér bra.
Har egentlig sluttet å lese Magasinet, men får gjøre et unntak denne helgen.

Thomas sa...

Takk for det. Og det er jo fint om man iblant kan finne unntak som bekrefter reglene man har. =)

Hei!

Her skriver forfatteren og journalisten Thomas J.R. Marthinsen. Oppvokst i Sandefjord, bosatt i på Fyn i Danmark. Skriver nyhetsbrevet Hundre prosent.


Siste utgivelse: "Vi" (2023)

Arkiv

Arkivet fra 2004 til
2007 er tatt av lufta.


Drevet av Blogger.
Kjøp Selvportrett ved gravstøtte hos haugenbok.no!
Kjøp 'Du' som e-bok hos haugenbok.no!
Klikk for å lese hva folk har sagt om bøkene mine!
La oss snakke om 22. juli av Thomas J.R. Marthinsen
"Vi" er en novellesamling. På nynorsk. Nettopp utkommet!
La oss snakke om 22. juli av Thomas J.R. Marthinsen
La oss snakke om 22. juli av Thomas J.R. Marthinsen

"La oss snakke om 22. juli" er en sakprosabok for barn som handler om terrorangrepene 22. juli 2011. Målgruppe? 9-99 år.